lördag 9 juli 2016

Tutorial på Fuskläder/mocka

Jag har fått en del frågor på hur jag gör när jag förädlar skyltkartong (kartongpapper) till läder look.

Denna vin-tag är gjord på följande sätt. 
Namnet och pizza tillbehören har fått 3D lack på sig (inte riktigt torrt när jag tog bilden)

Du behöver:
Glycerol (köps på apoteket)
Vatten
Spraflaska
Papper som cardstock, skyltkartong, Designpapper, kvistpapper (alltså över 180g)


Blanda vatten (5 delar) och Glycerol (1 del) i sprayflaskan


Spray på pappret och dra ut vätskan med handflatan, gör det på båda sidorna och upprepa upp till 3ggr



Nu kan du knyckla i hop pappret. vill du ha mycket "mönster" så knycklar du mycket. Sen vecklar du upp pappret, sprutar på vätskan på båda sidorna och knycklar ihop det igen. Andra gången så är det mycket lättare.



När du känner dig nöjd med strukturen så vecklar du ut pappret och låter det torka.  Vill du ha en annan struktur på ditt fuskläder så kan du lägga det i en embossingfolder innan det är torrt och köra igenom det i din stansmaskin. Det blir så läcker struktur.



Vill man få till en mer läderkänsla än en mocka känsla så kan man använda decopagelim ovanpå. men då måste det vara riktigt torrt så att det inte möglar. Jag har valt att ta 2 lager decopagelim för att få till lagom glans.


Lycka till
Kram Malin

När jag gjorde dotterns kamera så använde jag svart skyltkartong som fuskläder och behandlade den en gång med decopagelim för att få lite glans/yta att ta bort dammet. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar